fredag 4 februari 2011

Ådror och kvistar

Har precis startat upp en ryaväv och steg ett i arbetet var att räkna ut hur många rutor det kommer att behövas till arbetsskissen. Varje ruta på pappret motsvarar en knut i den verkliga väven.

Därefter ritade jag upp skissen i samma mått som rutorna för att lätt kunna föra över den till rutpappret.

I brist på ljusbord får man ta vad man har tillgängligt och ett fönster är gott nog, det funkade utmärkt när man var liten och ville föra över bilder och gör det än idag. Lite obekväm arbetsställning kanske men med små pauser så går det bra.

Skissen överförd till rutpappret.

Fram med akvarellfärgerna för att skilja de olika färgpartierna åt vilket underlättar när jag sen ska läsa arbetsskissen när jag sitter i vävstolen och jobbar.

Brunt för ådror och kvistar.

Och gult för botten.

Förskedning.

När jag nystar brukar jag passa på att läsa, blir lite lätt långtråkigt med allt snurrande annars, och varför inte färgmatcha litteraturen med textilen?

Färgpaletten för ryaväven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar